av partner/advokat Anne Grete M. Ytredal
Endelig ringte telefonen, og du er blitt tilbudt jobben du ønsket deg. Iveren og gleden kan fort gjøre at man glemmer å få alle formalitetene på plass på en ordentlig måte.
Du har krav på å få en skriftlig arbeidskontrakt, som både du og arbeidsgiver skal signere på. Dette er viktig å sikre seg både med tanke på å få utbetalt den lønn som er avtalt, men blir også viktig dersom du senere skulle bli syk og få behov for ytelser fra NAV.
Dersom arbeidsforholdet skal vare lengre enn en måned, skal arbeidsavtalen utarbeides så fort som mulig og senest en måned etter at du startet i jobben. Skal du arbeide mindre enn en måned i utgangspunktet, skal arbeidskontrakten utarbeides umiddelbart.
Arbeidsgiver skal gi deg et utkast til arbeidsavtale, og du har rett til å lese igjennom denne grundig og la deg bistå av tillitsvalgt eller annen representant du ønsker hjelp fra, eksempelvis advokat, før du signerer på avtalen. Du har også rett til å komme med forslag til endringer i avtalen, dersom du oppdager at noe er utelatt.
For å kunne gjøre en forsvarlig gjennomgang av arbeidsavtalen, er det viktig å vikte hva du har krav på at den skal inneholde. Sjekkliste for hva arbeidsavtalen som et minimum skal inneholde finner du nedenfor:
De fleste arbeidsforhold ender positivt for begge parter, og du oppnår verdifull erfaring som kan oppføres på CV-en din, med samtidig oppføring av referanse til neste arbeidsgiver.
Likevel kan det oppstå situasjoner i arbeidsforholdet som medfører at du blir sagt opp. Det er da også viktig for deg å vite at arbeidsmiljøloven oppstiller en rekke regler for arbeidsgiver som kan medføre erstatningsansvar for arbeidsgiver om disse reglene brytes. I en slik situasjon er det viktig å tidlig ta kontakt med advokat, som kan bistå deg i prosessen og sørge for at dine rettigheter blir ivaretatt.